بارکد و آر اف آی دی

آشنایی با سیستم های شناسایی خودکار

بارکد و آر اف آی دی

آشنایی با سیستم های شناسایی خودکار

طبقه بندی موضوعی

مدیریت موجودی با بارکد و QRcode

پنجشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۶ ق.ظ

کدهای QR و بارکد UPC

بارکد UPC سنتی، بارکدی یک بعدی است که مدت هاست استفاده می شود.

کد QR کدهایی دو بعدی هستند و به تازگی بسیار محبوب شده اند. این بارکد می تواند حجم بالایی از اطلاعات را کدگذاری کند.

زمانیکه که صحبت از ردیابی اموال است کدهای QR و بارکد UPC یک هدف را دنبال می کنند، شناسایی منحصر به فرد هر آیتم.

در بسیاری از مفاهیم مثل لیبل و تگ و تجهیزاتی که برای اسکن آنها به کار می رود، هزینه ها و مورد های کاربرد بسیار مشابه اند.


اطلاعات پایه : بارکد ها و کدهای QR چه هستند؟

هر دوی آن ها متعلق به خانواده بارکد ها می باشند. یک الگوی سیاه و سفید راه راه  (بارکد یک بعدی) و دیگری یک مربع شطرنجی (بارکد دو بعدی)، که هر دو یک سری اطلاعات مهم را کدگذاری می کنند.

UPC قادر به کد گذاری 16 کاراکتر شامل حروف و اعداد و کد QR قادر به کدگذاری 4296 کاراکتر می باشد. که البته امتیازی برای کدهای QR است.

مثلا با توجه به سناریوی جاری، اگر شما یکی از اموالتان را گم کنید و شخصی آن را بیابد می تواند با قرائت لیبل حاوی کد QR بر روی آن توسط حتی یک اپلیکیشن موبایل به اطلاعات شما دسترسی پیدا کرده و آن را به شما بازگرداند.

اموالی که برای شما ارسال می شوند ممکن است حاوی بارکد که شماره سریال آن است باشد که در این صورت شما می توانید از آن برای ردیابی اموالتان استفاده کنید. در غیر این صورت می توانید طراحی آن را سفارش دهید و یا با تهیه یک لیبل پرینتر خودتان طراحی و چاپ را عهده دار شوید.

تجهیزاتی که برای ردیابی اموال با بارکد نیاز است

بارکد اسکنر

بارکداسکنرها رایج ترین این تجهیزات هستند. هرچند استفاده از گوشی های هوشمند مقاوم هم رو به افزایش است.

بارکد اسکنر ها باید از طریق سیم (بارکد اسکنر سیمی) و یا پایه (بارکد اسکنر بی سیم) به کامپیوتر متصل و در مجاورت آنها باشند لذا آنها را می توان در فضاهای محدود مثل انبار و یا دفتر کار به کاربرد.

البته در حال حاضر بارکد اسکنر هایی هم هستند که می توانند به موبایل و تبلت متصل شوند. این ترکیب از گوشی هوشمند و بارکد اسکنر هم امکان اسکن بدون محدودیت حرکت را فراهم می نماید و هم بارکد خوانی را ارائه می دهد که بسیار قوی تر از دوربین یک گوشی هوشمند است.

موبایل کامپیوتر

موبایل کامپیوترها تجهیزاتی گران قیمت و البته پیچیده هستند.برعکس بارکد اسکنر ها موبایل کامپیوتر می تواند با اتصال به وای فای یا شبکه های موبایل به نرم افزار نهایی متصل شود. لذا هیچگونه محدودیتی در استفاده نداشته و در هر محیطی کاربردی است. همچنین دارای نمایشگر برای جمع آوری و بازنگری اطلاعات می باشد.

تبلت و گوشی هوشمند

از گوشی هوشمند و تبلت هم برای اسکن بارکد می توان استفاده کرد. گوشی های هوشمند همه ویژگی های یک موبایل کامپیوتر را دارند ( به جز دوام و قابلیت اطمینان موبایل کامپیوترها). کارهایی که می توانید با آن ها انجام دهید شامل :

- جمع آوری اطلاعات و دسترسی به آن

- تصاویر را به اطلاعات خود الصاق نمایید.

- از طریق نمایشگر لمسی از مشتریان خود امضا بگیرید.

- توسط GPS محل و موقعیت تراکنش ها را ثبت و ضبط نمایید.

- و به عنوان یک امتیاز ، کارمندان شما می توانند از گوشی خودشان استفاده کنند و شما نیازی به سرمایه گذاری بر سخت افزار ندارید.

هر آیتم را به طور منحصر به فرد شناسایی کنید و از خطاهای ناشی از ورود دستی و فرایند وقتگیر آن جلوگیری نمایید.

ردیابی اموال به وسیله بارکد و کدهای QR رایج ترین و کم هزینه ترین روش می باشد. این روش همیشه خوب کار کرده است و به شما اجازه می دهد :

- در محل خروج و یا ورود کالا، آن ها را اسکن نمایید.

- نقل و انتقالات آن ها را ثبت کنید. زمانیکه توسط کارکنانتان جا به جا می شوند، برای مشتری ارسال می شوند، برگشت می خورند و یا برای تعمیروسرویس ارسال می شوند.

- ردیابی گزارش های خرابی اموال ( این گزارش ها حتی می توانند با تصاویر همراه باشند.)

- دسترسی به لیست اموال در مکان های متفاوت، کارخانه، دفتر و...

- ردیابی اموال در تمام طول حیات آن ها

- حسابرسی اموال به شکل دوره ای توسط قرائت بارکد، و در نهایت شناسایی اموال گم شده، جا به جا شده، خراب شده و ...

اگر حجم نقل و انتقالاتتان بالاست ممکن است در جست وجوی روش های دیگری باشید.

اگر نیاز دارید که اموالتان را که خارج از میدان دید هستند، مانند تجهیزات داخل یک کامیون یا داخل یک کانتینر را ردیابی کنید. و یا اگر اموالتان دائما در حال جا به جایی هستند ونیاز دارید این تغییرات را به طور لحظه ای بر روی جاده ها و مسیر های بر روی نقشه دنبال کنید.(مانند شرکت های حمل و نقل)، استفاده از بارکدها بهترین روش نمی باشد، لذا باید به بررسی سایر روش ها بپردازید.


منبع : sepaco

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۲۱
سپاکو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی