بارکد و آر اف آی دی

آشنایی با سیستم های شناسایی خودکار

بارکد و آر اف آی دی

آشنایی با سیستم های شناسایی خودکار

طبقه بندی موضوعی


کمپانی ها دیگر مجبور نیستند برای هر محیطی سخت افزار جدا تهیه کنند. نسل جدید موبایل کامپیوترهای مقاوم در برابر سرما نه تنها برای کاربرد طولانی مدت در سرما که از آن مهمتر، برای انتقال آن بین محیط سرد و گرم تطبیق پذیر هستند.

چه چیزی در سرما تغییر می کند؟
هوای سرد، یخ زدن و رطوبت. هر یک از این ها یک چالش خاص برای تجهیزات محاسبات موبایلی ایجاد می کند.
زمانی که بحث ارتباطات بی سیم به میان است، محافظ هایی که باعث نگهداری در محیط های سرد و منجمد هستند هم مشکلاتی را ایجاد می کنند. این خلاصه ای است از اینکه چطور شرایط به موبایل کامپوتر ضربه می زند.

یخ زدن
یخ زدن روی نمایشگرهای LCD اثر می گذارد. بنابراین کاربر قادر نخواهد بود فرمان ها و کلیدهای روی نمایشگر راببیند و یا صحت اطلاعات ورودی را تعیین کند. و این باعث کاهش بازدهی و دقت می شود.
بارکدریدر ها و دستگاه های ضبط تصویردر صورتی که پورت های نوری آن ها دچار یخ زدگی شود، کار نمی کنند. 
در این حالت ها کاربر به اجبار به ورود دستی اطلاعات روی خواهد آورد. این امر خود سبب کاهش بازدهی و افزایش خطا می شود.


رطوبت
رطوبت همانند یخ زدن برای نمایشگر و قرائتگرها مشکل ایجاد می کند. اما رطوبت بیش از این ها سبب مشکل خواهد شد. چراکه قادر است به درون نمایشگر و یا پنجره اسکن نفوذ کند و به آسانی هم قابل زدودن نخواهد بود. این مشکل بسیار جدی است چرا که موجب خوردگی اجزای درونی هندهلد،  تضعیف ارتباطات مدارهای داخلی و در نهایت از کار افتادن خواهد شد. تا زمانیکه آن را تعمیر و یا جایگزین کنید.

سرما
سرما یک چالش برای باتری دستگاه های موبایل است، چراکه با کاهش دما نمی توانند انرژی کافی رها کنند. لذا کاهش کارایی، روی اتمام کار در موعد مقرر و بازدهی کلی، اثر گذار است.

محافظ 
محافظ برای حفظ موبایل کامپیوتراز فضای سرد، اغلب سبب اخلال در حرکت سیگنال ها به ویژه سیگنال RF می شود و باعث محدودیت این سیگنال ها و دریافت آن ها در نقطه ی دسترسی در پارت های زمانی با فواصل متفاوت و نامنظم می شود.
غالب دستگاه های موبایل کامپیوتر در صورتیکه در دوره های زمانی کوتاه به فریزر یا در محیط های یخچالی ضعیف تر در مدت طولانی تری وارد شوند، از کار نخواهند ایستاد.
میزان قرار گرفتن در سرمای شدید و همین طور تعداد دفعاتی که بین محیط نرمال و محیط سرد جا به جا می شود، کلیدی برای این است که تشخیص دهیم آیا به تجهیزات مخصوص در این محیط ها نیاز داریم یا خیر.

موبایل کامپیوترهای استاندارد معمولا در دمای نرمال تا دمای پایین تقریبا 20- درجه سانتی گراد کار می کنند، دمای 20- درجه برای محیط های یخچال معمولی مناسب است. کامپیوترهایی که به طور مداوم در این دما یا دمای فریزر (دمای 30- درجه سانتی گراد) استفاده می شوند، باید مختص به این محیط ساخته شده باشند.
تغییرات دمایی تاثیر بسیاری بر روی موبایل کامپوترها دارند، و ممکن است برای مدتی آن ها را غیرقابل استفاده و یا به طور کل مختل نماید.
اگر قرار است که موبایل کامپیوتر به طور مداوم انتقال به محیط نرمال، یخچال و فریز را تجربه کند باید مدل های مقاوم در برابر سرما باید به کار گرفته شوند.



نوسان های شدید دمایی خطرناک ترین این چالش ها هستند، فکر کنید که در تابستان یک فورک لیفت از دمای 30- فریزر به دمای 38 درجه سانتی گراد حیاط وارد شود. 


یک دستگاه انقلابی طراحی شده برای محیط های سرد

هر هندهلد و موبایل کامپیوتر می تواند در یک قالب و جلد قرار گیرد، اما آن محافظ سطحی، دستگاه را برای کاربرد های طولانی مدت در دمای بسیار پایین مقاوم نمی کند. هندهلد هایی که حقیقتا در برابر سرما مقاوم شده اند از اجزا، اجناس و فرآیند خاص تولید پیروی می کنند.
به خصوص، هر بخش موبایل کامپیوتر از قاب گرفته تا مدارات داخلی باید برای کاربرد در شرایط دمای پایین بهینه شوند.
این بخش نشان خواهد داد که مدل های مقاوم در برابر سرما چطور از مدل های استاندارد متمایز می شوند، و به شناسایی ویژگی های کلیدی و خصوصیات آن ها می پردازد.

گرم کننده
گرم کننده ها اجزاهایی هستند که حقیقتا سبب جداسازی و تمایز موبایل کامپیوترهای مقاوم در برابر سرما می شوند.
گرمادهنده آپشنی است که به صورت اورجینال از کارخانه بر روی موبایل کامپیوتر نصب می شود. و از چند جهت سبب اطمینان خاطر خواهد شد، که مهم ترین آن این است که گرم کننده از رطوبت که آسیب زننده ترین نتیجه ی درجه حرارت پایین و محیط سرد در بازه های زمانی کوتاه و طولانی است جلوگیری می کند.
رطوبت معمولا بر روی هر نمایشگر و پنجره ی اسکنی که فاقد گرم کننده باشد، تشکیل می شود. و صفحه آن را دچار بخار گرفتگی می کند. اگر کارکنان مجبور به کار با موبایل کامپیوترهایی باشند که قادر به دیدن صفحه و اطمینان از صحت اطلاعات ورودی نباشند و همینطور از امتیاز کار با فرمان ها و کلید های نمایشگر محروم گردند، افت بازدهی و افت دقت روی خواهد داد .
گرم کننده ها برای موبایل کامپیوترهای مورد استفاده در محیط های سرد ضروری هستند. اگر موبایل کامپیوتر شما به طور مکرر در دمای 10- درجه و پایین تر استفاده می شود و یا اینکه به طور مکرر بین محیط سرد و گرم جا به جا می شوند، گرم کننده به شدت سفارش می شود.

جنس بدنه
موبایل کامپیوتر ها باید از مواد اولیه ی بادوام و متناسب با محیط های صنعتی ساخته شوند، تا بتوانند اثرات جانبی این محیط ها را به حداقل برسانند.
یک بدنه بدون هیچگونه روزنه برای جلوگیری از ورود گردوغبار و رطوبت ضروری است.
درجه محافظت یا IP یک عدد دورقمی است و بیانگر این است که یک دستگاه چقدر در برابر عوامل محیطی مقاوم است.
رقم اول بیانگر مقاومت در برابر گرد و غبار است که از 0 (بدون محافظت در برابر نفوذ) تا 6 که به معنی مقاوم در برابر غبار متراکم است، راشامل می شود.
رقم دوم بیانگر مقاومت در برابر آب و رطوبت است. که از 0 (بدون محافظت در برابر آب) تا 8 که برابر است با مقاومت کامل در برابر شناور شدن و قرار گرفتن در آب را شامل می شود.
هندهلدهای مقاوم در انبارها و دیگر محیط های صنعتی معمولا IP54 برایشان مناسب است که این درجه به این معنیست که دستگاه در برابر غبار نسبی و پاشیده شدن آب مقاوم است. 
البته به نظر می رسد که IP54 برای محیط های سرد، در حالیکه ورود و خروج های مکرر به محیط نرمال و سرد سبب رطوبت آن می شود، مناسب نخواهد بود. IP65 و بالاتر برای اغلب محیط های سرد مناسب است. بدنه این موبایل کامپیوترها کاملا در برابر گرد و غبار مهر و موم شده و می توانند در برابر پاشیدن آب هم مقاوم باشد. و رطوبت نمی تواند به آن نفوذ کند.

باتری
موبایل کامپیوتر ها معمولا دارای باتری li-lon هستند. هوای سرد مانع رها کردن انرژی در این باتری ها می شود و قدرت دستگاه را غیر قابل کاربرد می سازد. تا زمانیکه باتری گرم شود.
باتری های li-lon همچنین زمانیکه که دما به 30- درجه سانتی گراد می رسد از کار می افتند، که این دما در محیط های فریزر معمول است.
باتری های Low-impedance lithium-ion به طور خاص برای محیط های با دمای پایین طراحی شده اند  و در حال حاضر در دسترس اند. این باتری ها حتی در دمای پایین قادر به رها کردن شارژ خود هستند.

رابط ها
رابط هایی که کامپیوتر را به لوازم جانبی و یا منبع تغذیه متصل می کنند مثل باتری روی یک کامپیوتر متصل بر روی وسیله نقلیه، مولفه های مهم دیگری هستند. غالبا رابط ها در جایشان برش خورده اند، و کمتر شاهد رابط های پیچی هستیم که بهترین نوع برای محیط های با دمای پایین هستند.
رابط های حالت پیچی نه تنها یک ارتباط بسیار مقاوم را ارائه می دهند که کمتر شاهد قطع آن هستیم و همینطور تراکم فوق العاده آن سبب مقاومت بهتر در برابر نفوذ ذرات آب و رطوبت می شود.

ارگونومیک
شما نمی توانید یک کتاب را تنها با دیدن جلد آن قضاوت کنید، همینطور شما نمی توانید یک موبایل کامپیوتر مقاوم در برابر سرما را تنها با مشاهده ی بدنه و قالب ظاهری آن قضاوت نمایید. کارخانه ها معمولا موبایل کامپیوترها را با کیبوردهایی دارای کلیدهایی بزرگ و فضایی مناسب و آزاد می سازند، تا استفاده از آن برای کارکنان که از دستکش های ضمخت استفاده می کنند آسان باشد. 
یک کیبورد متناسب با دستکش، کیبوردی کاربردیست اما ارگونومیک را نمی توان در درجه دوم بعد از بدنه و اجزا و حفاظت محیطی قرار داد. کاربران این دستگاه ها گزارش داده اند که برای رضایت و سهولت استفاده، سایز دستگاه و وزن آن از ساختار کیبورد مهمتر می باشد.  

زیرساخت های بیسیم در محیط سرد
تکنولوژی های بیسیم صنعتی محبوب، شامل بلوتوث و استاندارد شبکه بیسیم IEEE 802.11 در محیط های با دمای پایین کاربردی می باشند. انجام بعضی تنظیمات روی شبکه های LAN برای اطمینان از کارایی ثابت و بالا ضروریست.
گاهی لازم است نقطه دسترسی یا access point در فریزر یا یخچال برای پوشش بهتر نصب شود چراکه دیوارها و عایق ها ممکن است مانع سیگنال های AP که خارج از محیط سرد است شوند. در چنین حالتی باید آن را دریک محفظه گرم قرار داد تا از سرما و رطوبت حفظ شود.
اثرات چندگانه برای هر محیط دارای عایق، سرد و مرطوب یک نگرانی است.البته راه هایی برای حل مشکلات در محیطی با تمامی این عوامل هست. کاربرد آنتن های خاصی که می توانند در کنار AP ها به کار گرفته شوند تا این اثرات چندگانه را برطرف کنند، مثلا این آنتن ها برای ارائه ارتباطات بیسیم برای موبایل کامپیوترهای محیط سرد بسیار مناسب و به صرفه هستند.

بارکدخوان 
بارکد خوان باید به طور مستقیم به لیبل دید داشته باشد، تا بتواند به درستی بارکد را اسکن نماید. اما بخار گرفتن و رطوبت در بارکدخوان های نوری عملکرد آن ها را مختل می کند.
بهترین راه این هست که از موبایل کامپیوتر ها که در واقع بارکد اسکنر جزئی از آن ها است استفاده کنیم، و به این صورت از امتیاز گرمادهنده هایی که در این هندهلد ها تعبیه شده بهره خواهیم برد.
موبایل کامپوتر ها با بارکد اسکنر های دور و نزدیک در دسترس اند، و با کریدل های قابل نصب بر روی وسابل نقلیه می توانند استفاده شوند. این یک آپشن بسیار جذاب برای فورکلیفت ها در محیط های با دمای پایین خواهد بود.
البته ممکن است دستگاه های هندهلد همیشه یک گزینه ی مورد اعتماد بر روی فورک لیفت ها نباشند، و بارکدخوان های هندهلد دارای شبکه یا بیسیم که قابل اتصال به دستگاه های قابل متصل به وسایل نقلیه معمول هستند با گرمادهنده های داخلی موجود و در دسترس نیستند. در این حالت می توان از عایق های گرمادهنده برای کاهش مشکلات مرتبط با رطوبت استفاده کرد.
بلوتوث یک رابط محبوب برای بارکدخوان ها و اتصال سایر لوازم جانبی به موبایل کامپیوتر ها است. بلوتوث واقعا در محیط های سرد با ارزش است. چرا که اتصال بیسیم مانع از نگرانی درباره قطع ارتباط کانکتورها و کابل ها بر اثر سرما و رطوبت می شود.

آپشن جایگزین جمع آوری دیتا
تکنولوژی های تشخیص گفتار و RFID جایگزین هایی برای بارکدها به منظور افزایش دقت در ورود دیتا هستند و امتیازات متعددی در دمای پایین دارند. ابزارهای تشخیص گفتار روی یک کمربند و یا شانه قرار می گیرند، که نسبت به ابزار های دستی راحت ترند، همچنین این ابزار را می توان زیر کت پوشید، بنابراین آنقدر دربرابر سرما قرار نمیگیرند که مشکل ایجاد کنند.
همینطور زمانی که محصولات در پک ها قرار می گیرند شاید قرائت آن ها توسط بارکدخوان ها سخت باشد، اما توسط RFID به راحتی صورت می گیرد.

جمع بندی نهایی
افزایش رونق در محیط هایی که دمای پایینی دارند، نیازمند این است که تجهیزاتمان را هم با محیط سازگار نماییم. موبایل کامپیوترها برای کاربرد در این محیط ها قابل بهینه سازی و سازگاری هستند، با تعبیه گرمادهنده ها، انتخاب درست جنس بدنه، اجزا و لوازم جانبی که آن ها را از موبایل کامپیوترهای استاندارد متمایز می سازد. بدون این امکانات و ویژگی ها کاربرد موبایل کامپیوتر ها در محیط های سرد و مرطوب ریسک از کار افتادن آن ها را در پی دارد. و این یعنی قرار دادن سازمان در وضعیت از دست دادن بازدهی و تحمیل هزینه های تعمیر و جایگزینی.
کمترین مشکل در محیط های مرطوب تعویض مداوم باتری و از کار افتادن دستگاه ها به طور دوره ای است که این امر باعث کاهش بازدهی و عدم اتمام امور در زمان مقرر می گردد. 

راهبرد های امن و سودمند شرکت هانیول، تولید کننده پیشگام در دستگاه های جمع آوری دیتا، موبایل کامپوترها و گوشی های هوشمند ، بارکد اسکنرها و لوازم جانبی با درجه های مقاومت متفاوت و ویژگی ها و گزینه های قابل تنظیم، شرکت ها را از تهیه سخت افزار های اضافی بی نیاز می سازد.

منبع : سپاکو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی